Jak společnost U1 začínala a co můžeme v její historii označit za milník...nejen o tom Jaromír Popek.
Při rekapitulaci mé dosavadní kariéry se několikrát opakuje motiv, který od člověka navrhujícího kancelářské interiéry možná nečekáte. Rozhodnutí jít do rizika. Namítnete, že podnikatelé vlastně nic jiného nedělají, ale v mém případě to byly spíše kroky, které jsem nutně dělat nemusel.
Při rekapitulaci mé dosavadní kariéry se několikrát opakuje motiv, který od člověka navrhujícího kancelářské interiéry možná nečekáte. Rozhodnutí jít do rizika. Namítnete, že podnikatelé vlastně nic jiného nedělají, ale v mém případě to byly spíše kroky, které jsem nutně dělat nemusel.
Na přelomu tisíciletí jsem, stejně jako můj společník, pracoval v korporátní společnosti TECHO, dodavateli kancelářského nábytku. Pracovat pro ně se nám líbilo, ale touha po realizaci vlastních nápadů a poskytování servisu podle našich představ byla silnější.
Odešli jsme tedy z dobrého zaměstnání a vydali se na cestu, při níž jsme chtěli prosadit své myšlenky a uvést v život řešení, která by splňovala vše, na čem naše firma stojí. Během let jsme navrhovali a dodávali kancelářské interiéry nejprve s nábytkem našeho původního zaměstnavatele, poté s výrobky Vitra. Pracovali jsme s top kvalitou, ale opět se ozval nutkavý pocit jít ještě dále. Pracovat s nábytkem, který plně odpovídá naší filozofii účelné jednoduchosti a také využít získané poznatky ze stovek dialogů s klienty nebo návštěv zahraničních výstav i kanceláří známých firem.
Po dvanácti letech fungování společnosti jsme se tedy rozhodli k něčemu, co můžeme zpětně označit za milník, i když ještě před třemi lety by se spíš hodilo přirovnání ke kroku do neznáma. Razím však zásadu, že je lepší vystoupit z komfortní zóny a něco se naučit než zůstávat ve své bublině. Už za sebou máme vstup do zahraničního start-upu, tak proč nezkusit něco jiného a začít s vlastní výrobou?
Vývoj vlastního nábytku s dobrým vzhledem, maximální funkčností a variabilitou znamenal pro mě a mé spolupracovníky tisíce hodin práce. Odměnou zpočátku bylo, že jsme do něj mohli promítnout ty nejcennější zkušenosti. Zároveň jsme měli příležitost uvažovat na mikroúrovni. Dříve jsme používali nábytek jiných, kteří pracovali s představou, jak jej budou lidé v kancelářích využívat. V jejich roli jsme nyní byli my a uvažovali, jak vyhovět vývojáři softwaru i účetní.
Za procesem i konečným výsledkem, jímž je nábytek Only1, stojí celá společnost jako tým. A to je v mých očích to nejdůležitější. Věříme, že díky odvaze a snaze se nyní můžeme prezentovat produktem, jemuž věříme na sto procent. Což ostatně dokládají i reakce klientů, pro něž je náš nábytek odpovědí na potřeby práce v dnešní době, je funkční a dobřě vypadá. Radost mi udělalo i rozhodnutí brněnského IBM použít jej v nových kancelářích. Říkám si, že pokud jsme uspěli u tak prestižní značky, nejspíš to děláme dobře.
Při pohledu zpátky na historii naší firmy můžu říci, že odvaha jít do neznáma je pro úspěch klíčová, a není to klišé. O odvaze můžete mluvit, ale odhodlat se k rozhodujícímu kroku je to nejtěžší, nemluvě o schopnosti zvládnout i případný neúspěch. Na svých spolupracovnících právě tyto přednosti oceňuji a uvědomuji si, že z velké části díky pokoře a odhodlání prosadit to nejlepší, co v nás je, můžeme postupovat stále dále.
Jaromír Popek
spoluzakladatel a jednatel společnosti U1